CCOO valora negativament el balanç del primer Pacte Nacional per a la Indústria presentat pel Govern

Davant del balanç final del primer Pacte Nacional per a la Indústria 2017-2020 presentat pel Conseller d’Empresa i Coneixement i la Directora general d’Indústria de la Generalitat, als agents socials representats al Comitè executiu permanent del Consell Català d’Empresa,

1. CCOO de Catalunya valorem negativament el balanç presentat perquè s’ha centrat en la justificació de 1.800 milions d’euros que es corresponen fonamentalment amb despesa ordinària de l’Administració en polítiques industrials i altres, i no fa una valoració qualitativa d’assoliment dels objectius fixats en el seu moment com instrument per donar impuls a la indústria i transformar el nostre model productiu.
  1. Els objectius del Pacte per reindustrialitzar el País amb la digitalització de l’empresa, la transició energètica i l’economia verda i circular són els que presenten en el balanç pressupostari i de compliment d’indicadors un nivell més baix d’assoliment.
  1. La manca coordinació del conjunt de departaments de la Generalitat implicats en el PNI es constata en l’incompliment del que eren amb tota probabilitat tres de les mesures més rellevants compromeses en l’execució del PNI 2017-20: una llei per transformar l’Agència de Residus en l’Agència de Recursos de Catalunya, la transformació de l’ICAEN en l’Agència d’energia de Catalunya a través de la llei de transició energètica, i una llei de polígons industrials que ordeni i doti d’elements de governança les àrees d’activitat econòmica industrial i logística de Catalunya. Cal tenir en compte, que aquests incompliments no tenen a veure amb qüestions de despesa, sinó de voluntat política.
  1. L’ Eix d’ indústria 4.0 i digitalització presenta només el 60,4% de pressupost executat; el d’ infraestructures i Energia (sobretot les mesures de desplegament de renovables) amb només el 46,7% de pressupost executat; el d’economia verda i circular amb incompliments com els de l’Agència de recursos i el pla català de simbiosi industrial, mostren que el primer PNI flaqueja precisament en els vectors emergents i les principals palanques tractores del rellançament industrial.
  1. CCOO instem al Parlament de Catalunya i al proper Govern a fer efectiu el compromís per redactar un Nou PNI, que sigui un gran Acord per abordar en els propers 10 anys, i que sigui un procés de veritable transformació de l’economia catalana amb polítiques industrials ambicioses en el marc dels plans europeus de Recuperació Transformació i Resiliència i l’Agenda 2030
  1. Així mateix, els dos sindicats reclamem que el Consell Català d’Empresa recuperi plenament la competència pel diàleg social, planificació i el seguiment de les polítiques industrials, ara segrestada per la recentment creada CORECO.

Catalunya necessita un document de política industrial que senti les bases cap a la descarbonització de la nostra indústria, la millora de la competitivitat, la internacionalització, la formació, la digitalització i la captació de projectes industrials que generin valor afegit i treball estable, de qualitat i amb drets.