CCOO d’Indústria analitza les estratègies d’acció sindical per afrontar la precarietat laboral al sector carni

El dia 6 de novembre, CCOO d’Indústria de Catalunya vam organitzar una jornada de treball per aprofundir i analitzar les estratègies per afrontar la precarietat laboral existent al sector carni mitjançant l’acció sindical. Una jornada organitzada conjuntament amb la federació estatal d’Indústria, en la qual van participar una vintena de persones en representació de les àrees d’Acció Sindical i Política Industrial de la federació i dels sindicats intercomarcals dels territoris on es concentren la majoria d’empreses del sector.

La jornada es va organitzar en dues taules de debat. La primera es va centrar en les fortaleses, debilitats i causes de la precarietat en el sector carni, i va comptar amb la participació com a ponent d’Enric Vinaixa, director general de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball de la Generalitat, i Josep Vidal, director general d’Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l’Autoempresa.

Vinaixa va començar la seva intervenció fent un retrat en xifres de la indústria càrnia a Catalunya, que actualment és el 4t sector d’activitat, i va incidir en les principals problemàtiques detectades al sector i que són causa d’una elevada precarietat: malgrat que creix el volum de treballadors al sector, aquest increment es fa a costa de falsos autònoms i falses cooperatives de treball associat. Vinaixa va explicar les accions de l’Administració per actuar en el sector per resoldre aquesta situació i les dificultats que s’han trobat en el marc de la mesa sectorial. Per la seva banda, Vidal va exposar les implicacions del canvi de la llei catalana de cooperatives i va deixar clar que cal expulsar les falses cooperatives del sector i treballar perquè les que estan registrades compleixin la llei.

A l’entorn d’aquest debat, Vicente Canet, responsable estatal del sector carni de CCOO d’Indústria, va destacar que aquesta problemàtica que es dona al sector no és exclusiva de Catalunya, sinó que afecta tot l’Estat, i va ressaltar que gràcies a la feina que s’ha fet a Catalunya en aquest àmbit s’estan començant a moure els actors a escala estatal. Canet va incidir que un dels principals problemes del sector és que s’està externalitzant l’activitat pròpia de l’empresa, no processos auxiliars o complementaris, i això respon només a un tema de costos. Finalment, va explicar que intentaran exportar les qüestions que s’han plantejat a la mesa catalana en l’àmbit estatal per intentar regular el sector.

La segona taula de debat es va centrar en l’acció sindical al sector, de la mà de José Juan Marín, secretari d’Acció Sindical de la federació, i Vicente Canet, responsable estatal del sector carni. En la seva intervenció, Marín va exposar que la problemàtica de l’externalització d’activitats i la subcontractació no és una cosa nova, sinó que ja s’ha donat en altres sectors, però en el cas de la indústria càrnia va més enllà i té implicacions més greus en termes de precarietat i de salut laboral. Caldrà treballar per aconseguir modificar les modalitats de contractació existents al sector.

Davant aquesta situació, Marín va explicar que el sindicat té tres vies d’acció: una acció directa amb l’Administració (gràcies a la qual s’ha aconseguit la modificació de la llei de cooperatives), una acció directa als territoris (en coordinació amb les unions per arribar als centres de treball) i la negociació col·lectiva, mitjançant la qual hem d’intentar regular al sector allò que hem aconseguit per la via de l’Administració. En l’àmbit de la negociació col·lectiva haurem de fomentar la participació dels treballadors i treballadores del sector en tot el procés de negociació, des de la definició de la plataforma al seguiment de les negociacions, ja que això farà que sentin més seves les propostes i ens permetrà arribar a més gent i a uns col·lectius als quals no arribàvem.

En la seva intervenció, després de desgranar les dades del sector, Canet va destacar que centrarem l’acció sindical a lluitar contra la figura de les falses cooperatives de treball i falsos autònoms a través de l’acció de la Inspecció de Treball i instant la modificació de la llei de cooperatives estatal. Canet també va exposar els objectius que centraran la negociació col·lectiva del conveni, obrint el debat amb els presents.

Galeria d’imatges de la jornada