El Comitè d’Empresa Europeu d’Unilever exigeix garantir el futur de l’empresa i dels treballadors i treballadores

Davant l’anunci de la venda del sector de la margarina

La direcció mundial d’Unilever va anunciar diverses mesures el 6 d’abril com a reacció a l’intent d’adquisició de Kraft Heinz: una d’elles és la venda del sector de la margarina. El comitè d’empresa europeu (amb participació de CCOO) i la Federació Europea de Sindicats EFFAT (European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Unions) han criticat aquesta mesura: “La margarina és el “UNI” d’UNILEVER. L’empresa renuncia així al pilar fundacional de la companyia. Renuncia a una part del seu propi nom i a la seva història. Aquesta decisió històrica afecta directament a més de 1.000 treballadores i treballadors a Europa”, assenyala Harald Wiedenhofer, secretari general de l’EFFAT.

“Els problemes de la margarina els hem creat a casa“, confirma Hermann Soggeberg, president del Comitè d’Empresa Europeu d’Unilever: “Unilever ha reaccionat massa tard davant dels canvis en els hàbits dels consumidors. Al seu torn, les inversions s’han centrat en altres sectors, com per exemple la cura personal, i en altres regions del món. El sector de l’alimentació al meu entendre ha quedat totalment abandonat”.

Ja el 2015, quan es va produir la separació del sector de la margarina, els comitès d’empresa tenien la sospita que es podia tractar de preparar la venda. No obstant això Unilever desmentia sempre que així fos. “Però ara ho fan igual!”, diu Hermann Soggeberg: “Si Unilever porta realment a la pràctica aquests plans, nosaltres esperem que Unilever actuï de forma responsable pel que fa a l’empresa i a les seves treballadores i treballadors”. El comitè d’empresa europeu i la Federació Europea de Sindicats EFFAT, juntament amb representants de les treballadores i els treballadors del sector de la margarina de tot Europa, han redactat un primer catàleg d’exigències amb l’objectiu d’influir des d’ara mateix en tota conversa sobre la venda del sector. Hermann Soggeberg li va lliurar aquest catàleg personalment a Paul Polman, director general d’Unilever, així com al director del negoci de les margarines, Nicolas Liabeuf.

Garantir el futur de l’empresa i de les seves treballadores i treballadors és la qüestió fonamental. En concret, això es tradueix en el manteniment de totes les plantes i llocs de treball així com en la garantia de les condicions de treball existents amb inclusió de les obligacions en matèria de pensions. Un potencial comprador ha de tenir un interès a llarg termini en el sector de la margarina i demostrar un model de negoci sostenible.

El comitè d’empresa europeu espera que, si es duu a terme un procés de venda que afecti a les treballadores i els treballadors, es vegi implicat al més aviat possible en aquest procés. Per a Soggeberg, “No pot ser que només es tracti d’obtenir un preu de venda el més alt possible si es fa a costa de les treballadores i dels treballadors. Farem un seguiment molt de prop”.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 2 de juny de 2017