CCOO valora positivament l’aprovació de la modificació de la Llei catalana de cooperatives

Aquesta modificació legislativa permetrà lluitar contra la precarietat laboral en els sectors on s’havien instal·lat males pràctiques

Aquesta tarda, en el marc de tramitació de la Llei d’acompanyament als Pressupostos de la Generalitat de Catalunya, s’ha aprovat una esmena transaccional referida a la Llei catalana de cooperatives, que ha estat presentada pels Grups Parlamentaris de JxSí, CSQP i la CUP-CC. CCOO de Catalunya valora positivament aquesta modificació legislativa, ja que ens permetrà lluitar contra la precarietat laboral en aquells sectors on es feia un mal ús de la figura de les cooperatives.

La nova regulació estableix que les cooperatives de treball associat que realitzen la seva activitat mitjançant la subcontractació d’obres, subministraments o serveis, han d’establir en els seus estatuts o en el reglament de règim intern l’obligació de garantir les condicions de treball del conveni sectorial de referència, especialment en matèria retributiva i de jornada, així com la protecció social dels treballadors i treballadores en termes equivalents al Règim General de la Seguretat Social.

CCOO valora que aquesta modificació ens proporciona una eina legal per combatre les pràctiques d’explotació laboral, tant en la indústria càrnia com en altres sectors de Catalunya, alhora que evita que es desvirtuïn els valors cooperatius. Per això CCOO fa una crida als treballadors i treballadores per enfortir l’organització sindical en aquests sectors per fer efectius els seus drets laborals. Així mateix, insta la Inspecció de Treball a fer un seguiment intensiu per tal que es compleixi la nova llei.

En el marc de la campanya sindical que CCOO està impulsant al sector carni, el passat mes d’octubre ja vam mantenir una reunió de treball amb els grups polítics del Parlament de Catalunya per traslladar-los la necessitat de modificar la Llei de cooperatives i posar fi a les males pràctiques d’algunes empreses del sector, que emparant-se en un ús fraudulent d’aquesta figura, exploten els treballadors i treballadores i els apliquen unes condicions laborals indignes, molt per sota del que marca el conveni sectorial. Arran d’aquesta petició, els grups parlamentaris de JxSí, CSQP i la CUP-CC, en el marc de tramitació de la Llei d’acompanyament als Pressupostos de la Generalitat de Catalunya, van registrar esmenes legislatives que garantien l’aplicació, com a mínim, de les condicions establertes en els convenis col·lectius de referència per als treballadors i treballadores associats de les cooperatives. Unes esmenes que avui s’han aprovat.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 22 de març de 2017